Tradicijska kultura Dubrovnika i okolice>Plesna i glazbena baština >Tradicijski oblici pjevanja Tradicijski oblici pjevanja u dubrovačkom kraju Područje šire dubrovačke okolice i zaleđa mjesto je isprepletanja dviju glazbenih regija Republike Hrvatske, dinarske i dalmatinske. Stariji, arhaični oblici pjevanja dinarske su provenijencije i obilježuju ih oligotonski elementi, jednoglasno i dvoglasno pjevanje, te netemperirani tonski odnosi. Uz takvo pjevanje zabilježeni su i dijatonski napjevi malog opsega, kao i razvijeniji napjevi dorskog i frigijskog tonaliteta ili modusa (uspavanke, svatovske pjesme, žetvelačke pjesme, balade i epske pjesme). Na kraju treba spomenuti i novije, polifono dijatonsko, odnosno temperirano pjevanje mediteranskog stila, prepoznatljivo po paralelnim tercama s tercnim završetkom. Najdublji sloj tradicijskog pjevanja predstavljaju primjeri solističkih ili samačkih muških i ženskih pjevanja, između kojih se ističu svečarsko putničko pjevanje ili pjevanje po svajski i istresalice (poznate drugdje i kao ustresalice ili ustresavice) te radno čobansko, žetvelačko, baladno samačko pjevanje. Takve pjesme, kako je već rečeno, karakteriziraju blago netemperirani tonski odnosi. Tom arhaičnom obliku pjevanja pridružuju se također solističke epske i novelističke pjesme uz pratnju gusala, kao i one pjevane na guslarski način, a bez gusala, koje su izvodili muškarci i žene, te ženska posmrtna nabrajanja i kantanja. Drugu skupinu čine ženske ljubavne, kolske i pojedine obredne pjesme, koje su se izvodile dvoglasnim pjevanjem dviju ili više pjevačica, pri čemu je drugi glas, koji se povremeno spuštao u sekundu ili malu tercu, izvodila jedna pjevačica. Treću skupinu čine osobite ženske kolende, poskočnice i svadbene pjesme s melodikom jednostavnog opsega, koje izvodi više pjevačica jednoglasno, mijenjajući se u manjim skupinama, pri čemu svaka skupina svoj stih ponavlja dva puta. Četvrtu skupinu čine pjesme mediteranskog i urbanog karaktera, temperiranoga frigijskog modusa, koje se pjevaju jednoglasno, rijetko dvoglasno, ali tada završavaju unisono. Mediteranske i gradske pjesme, koje su se za razliku od prethodno spomenutih izvodile u dvoglasju, u durskoj ljestvici, i završavale tercnim intervalom, ubrajamo u petu skupinu tradicijskog pjevanja. One pokazuju razvoj starijih primjera pjesama frigijske ljestvice prema tercnom duru, što se dogodilo u trenutku kada se pojavila vokalna ili glazbena pratnja, te je unisona frigijska kadenca zamijenjena kadencom tercnog dura.